Roma logo
فهرست بستن
چگونه همدلی خود را در زمان‌های سخت حفظ کنید

چگونه همدلی خود را در زمان‌های سخت حفظ کنید

همدلی، مهارت ضروری رهبران در سازمان در روزهای سخت

روزهای سخت در کشور ما فراوان و پایان ناپدیر به نظر می رسند و ما گویی بنا نیست از مقطع حساس کنونی گذر کنیم. در دنیا نیز تجربیات روزهای سخت در روزهایی نظیر پاندمی کووید یا رکود بزرگ وجود داشته است و روانشناس صنعتی و سازمانی و متخصص حوزه های مرتبط برای چنین روزهایی تحقیق و تجربه زیسته دارند. یکی از مهم ترین مهارتهای ضروری رهبران در چنین روزهایی در این مقاله ارائه می شود.

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد مجلۀ کسب‌وکار هاروارد
4دقیقه
30 تیر 1404

روزگار سختی که با آغاز 1404 شروع شد، با تحمیل یک جنگ 12 روزه به مراتب سخت تر و پیچیده تر شد. انسان ایرانی از یک سو، و کسب و کار ایرانی در فضای خصوصی واقعی از سویی دیگر، با مواجهه با تمامی تنش ها و چالش های ابتدایی به قدر کافی تحت فشار بود که اضافه شدن این تنش بزرگ، فضا را تیره تر و پرابهام تر از قبل گرداند.

مشابه فشارهای کلان در حوزه کسب و کار، در دوران پاندمی که تنها 2 سال از پایان آن می گذرد، و نیز رخدادهای اجتماعی در بطن جامعه ایران نیز رخ داده بود.

در چنین زمانهای سختی، از انسان به عنوان یک شهروند و واحد تشکیل دهنده جامعه، زمانی که وارد سازمان می شود،نمی توان توقع داشت که هیجانات خود را خارج از سازمان بگذارد و وارد شود. هم اوست که پس از ورود منبع یا سرمایه انسانی تلقی می شود. سازمان نسبت به این موقعیت چه وظایفی دارد؟ نقش رهبری سازمان چیست؟

در مقاله منتشر شده در شماره ژانویه-فوریه 2024 در مجله HBR ، به ضرورت پرداختن به همدلی در فضای شرکت و سازمان پرداخته می شود. نویسنده می گوید:

انتظار می‌رود مدیران بیش از گذشته از کارکنان خود حمایت عاطفی کنند- و بسیاری از آن‌ها دچار فرسودگی شغلی شده‌اند. راه بهتری وجود دارد. وقتی نزدیک به بیست سال پیش شروع به مطالعهٔ همدلی کردم، جایگاه آن در محیط کار بحث‌برانگیز بود. بسیاری معتقد بودند رهبری همدلانه -که بر توانایی درک، اهمیت دادن به و تجربهٔ غیرمستقیم احساسات دیگران متکی است- برای دنیای کسب‌وکار که سرشار از رقابت و سرعت بالاست، بیش از حد «احساساتی» است.اکنون ده‌ها مطالعه خلاف این باور را ثابت کرده‌ است. همدلی نه‌تنها ضعف نیست بلکه نوعی قدرت فوق‌العاده در محیط کار است. کارکنان در سازمان‌های همدلانه از شغل خود رضایت بیشتری دارند، تمایل بیشتری به انجام ریسک‌ خلاقانه دارند و احتمالاً به همکاران خود بیشتر کمک می‌کنند. احتمال گزارش فرسودگی شدید شغلی یا بروز علائم فیزیکی ناشی از استرس از سوی آن‌ها خیلی کمتر است و در مواجهه با مشکلات مقاوم‌ترند. آن‌ها همچنین مایلند که در شرکت بمانند: بر اساس نظرسنجی گالوپ در ۲۰۲۲ از بیش از ۱۵۰۰۰ کارمند آمریکایی، کارمندانی که کارفرمایانشان به آن‌ها اهمیت می‌دهند، بسیار کمتر از دیگران به دنبال شغل جدید بودند. در ۲۰۲۱ شرکت اِرنست اَند یانگ از بیش از ۱۰۰۰ کارمندی نظرسنجی کرد که در جریان استعفای بزرگ شغل خود را ترک کرده بودند و دریافت که ۵۸ درصد آن‌ها فقدان همدلی مدیرانشان را دلیل اصلی ترک شغل خود ذکر کرده‌ بودند. کارکنان به‌طور فزاینده‌ای، به‌ویژه کارکنان نسل‌های هزاره و زِد، نه‌تنها به ابراز همدلی از سوی رهبران خود امیدوارند، بلکه آن را مطالبه نیز می‌کنند. اما به‌رغم تمام مزایای آن، رهبری همدلانه می‌تواند از لحاظ احساسی خسته‌کننده باشد.

او سپس به یک دوراهی اشاره می کند:

بسیاری از مدیران بر این باورند که باید انتخاب کنند: یا همدل باشند و سلامتشان را فدای خیر دیگران بکنند، یا برای حفظ سلامت عاطفی خود پا پس بکشند.این دوراهی چندان واقعی نیست. سه راهبرد -که مفصل در این مقاله توضیح داده شده‌ است- می‌تواند به مدیران کمک کند تا در بلند‌مدت بدون بروز فرسودگی شغلی به‌صورت همدلانه رهبری کنند.

سپس به صورت مفصل این سه راهبرد را توضیح می دهد که برای مطالعه کامل متن مقاله می توانید به این لینک مراجعه یا برای اصل آن اینجا را کلیک کنید.

نکته مهم دیگری که در انتهای مقاله مورد اشاره قرار می کیرد این است:

شاید باور داشته باشید که همدلی۔ یا فقدان آن۔ از بدو تولد در ما نهادینه شده است. بسیاری از مردم بر این باورند: حدود یک دهه پیش، کارول دِوِک، کارینا شومان و من (نویسنده) این پرسش را از شرکت‌کنندگان مطالعه‌ای پرسیدیم و متوجه شدیم که حدود نیمی از آن‌ها فکر می‌کردند که افراد نمی‌توانند میزان همدلی خود را تغییر دهند. اگر شما هم این دیدگاه را دارید، احتمالاً فکر می‌کنید که همدلی پایدار دست‌نیافتنی است. خوشبختانه، دهه‌ها شواهد ارزشمند نشان می‌دهد که همدلی بیشتر شبیه مهارت است تا ویژگی.

نویسنده این مقاله، جمیل زکی استادیار دانشگاه روانشناسی استنفورد، مدیر آزمایشگاه نوروساینس اجتماعی استنفورد و نویسندۀ کتابِ «جنگ برای مهربانی: همدلی در دنیای آسیب دیده» است. او روی روابط انسانی، فایدۀ آن‌ها برای ما و نحوۀ بهبود روابط افراد و سازمان‌ها تحقیق می‌کند. از این نویسنده به تازگی کتاب تله بدبینی نیز در ایران منتشر شده است.

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد با همت نشر نوین به فارسی نیز ارائه گردیده است .اگر مدیر کسب‌وکار یا استارتاپی هستید یا در حوزه‌های مختلفی همچون حسابداری، مالی و اقتصاد، منابع انسانی، بازاریابی و فروش و حتی محصول و نرم‌افزار مشغول به کار هستید، خواندن مقالات آن پنجرۀ جدیدی به روی شما خواهد گشود.

عقلانی‌سازی بحران: چرا مدیران از دریافت کمک پس از جنگ امتناع می‌کنند؟

03 مهر 1404
4دقیقه

این گزارش به بررسی یک تناقض رفتاری در میان جامعه مدیران کسب‌وکار پس از جنگ اخیر ایران و اسرائیل می‌پردازد. داده‌های عینی به روشنی از وخامت وضعیت اقتصادی و ضرورت حمایت‌های بیرونی حکایت دارند، اما واکنش بخشی از مدیران حاکی از نوعی فاصله‌گیری از پذیرش این نیاز است. در نگاه نخست، این واکنش شاید به‌صورت ویژگی فردی یا سوءتفاهم اداری تعبیر شود، اما در سطحی عمیق‌تر می‌توان آن را تجلی یک پاسخ جمعی و ناخودآگاه به تروما دانست.

دکتر امیرحسین جلالی ندوشن

دکتر امیرحسین جلالی ندوشن

دکتر امیر حسین جلالی ندوشن، روان‌پزشک اجتماعی و روان‌درمانگر روان‌کاوانه فرد و گروه، دانشیار روان‌پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، و رئیس شاخه ایران انجمن جهانی روان‌کاوی و روان‌درمانی رابطه‌ای (IARPP) است. او عضو هیأت مدیره و سخنگوی انجمن علمی روان‌پزشکان ایران است. دکتر جلالی ندوشن تحصیلات تکمیلی خود را در روان‌درمانی روان‌کاوانه در مؤسسه ویلیام آلانسون وایت نیویورک و دیپلم گروه‌درمانی روان‌کاوانه را در انستیتو تحلیل گروهی استکهلم گذرانده و از اعضای فعال جامعۀ جهانی تحلیل گروهی (GASI) به شمار می‌آید. وی به مطالعه روانکاوانه روندهای اجتماعی و پوپایی گروهی در سازمانها و گروه های بزرگ علاقه مند است، و در این زمینه تجربیاتی دارد.

مسئولیت در برابر پاسخگویی

01 مهر 1404
4دقیقه

مفاهیم «مسئولیت» (Responsibility) و «پاسخگویی» (Accountability) اغلب در ادبیات رهبری و حکمرانی بهجای یکدیگر به کار میروند، در حالی که این دو، مقوله هایی متمایز اما عمیقا به هم پیوسته هستند. درک این تمایز برای رهبران در تمام سطوح، از حکومتها و شرکتها تا سازمانهای غیرانتفاعی، امری ضروری است. مسئولیت به وظیفه و تعهد برای انجام کاری اشاره دارد، در حالی که پاسخگویی به الزام به پاسخ دادن در قبال عملکرد و نتایج آن وظیفه مربوط میشود. به بیان ساده، مسئولیت مربوط به «قبل» و «حین» عمل است و پاسخگویی مربوط به «بعد» از آن. در این مقاله با بهره گیری از نمونه های عملی، به تشریح این دو مفهوم، رابطه بین آنها، و پیامدهای نادیده گرفتن این تمایز حیاتی برای رهبران می پردازدیم.

پیمان دیانی

پیمان دیانی

فعال و خبره حوزه مدیریت منابع انسانی و مشاوره مدیریت با تحصیلات علوم مدیریتی و روابط کار در ایران و ایالات متحده که در شرکتهایی مثل مخابرات و ارتباطات سیار و در بخش خصوصی در شل،نوکیا زیمنس، انرژی دانا و کاله نیز اشتغال داشته است.

چرا پاسخگویی قلب رهبری است؟

01 مهر 1404
4دقیقه
پیمان دیانی

پیمان دیانی

فعال و خبره حوزه مدیریت منابع انسانی و مشاوره مدیریت با تحصیلات علوم مدیریتی و روابط کار در ایران و ایالات متحده که در شرکتهایی مثل مخابرات و ارتباطات سیار و در بخش خصوصی در شل،نوکیا زیمنس، انرژی دانا و کاله نیز اشتغال داشته است.

تعدیل نیروی انسانی

01 مهر 1404
4دقیقه

واژه تعدیل نیروی انسانی، خواه ناخواه با هیجانات ناخوشایند همراه است. هر چند عملی غیرانسانی به شمار می رود اما در فضای کسب و کار و بخصوص در بحرانها، گاهی گریزناپذیر است. اما موضوع اولا این است که همیشه در راس اقدامات مواجهه با بحران نیست و ثانیا انجام آن هم اصول و ملاحظاتی دارد. به مرور با هم به این مقوله می پردازیم و در اولین گام یک مدل عملیاتی برای تصمیم گیری در مقاله ای به قلم جناب آقای دکتر مجتبی ناهید به شما تقدیم می شود.

دکتر مجتبی ناهید

دکتر مجتبی ناهید

مجتبی ناهید متولد سال ۱۳۵۷ در تهران با تحصیلات دکتری کارآفرینی گرایش سازمانی که ۲۴ سال تجربه کاری در ۱۲ صنعت متفاوت دارد. او مولف ۳ عنوان کتاب و ۴۳ مقاله علمی است. داور فصلنامه های تخصصی مدیریت است و مشاور منابع انسانی و مدیریت در شرکت های کوچک و متوسط بوده و هست.

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.