Roma logo
فهرست بستن
Language English
هشت گام توسعه مهارت های رهبری

هشت گام توسعه مهارت های رهبری

دکتر حسین گایینی دکتر حسین گایینی
5دقیقه
18 بهمن 1403

در اینجا می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توان مهارت‌های رهبری را توسعه داد:

1. باید بدانیدهدف چه شکلی دارد.

صدها کتاب در بازار وجود دارد که همه ادعا دارند رازهای رهبری یا مدیریت عالی را معرفی می‌کنند. همه اینها ترسناک، سردرگم کننده، و گاهی متناقض به نظر می‌رسند. پس یک رهبر الهام‌بخش باید چه‌کار کند؟ به همین خاطر به عنوان یک کارشناس و متخصص (کسی که مسئول توسعه رهبری در یک سازمان است) بسیار مهم است که خیلی شفاف، شایستگی‌های کلیدی رهبری که برای موفقیت در کسب و کار درحال حاضر و برای آینده لازم هستند را مشخص کنید (سری مقالات مدیر در نقش کوچ به شما کمک خواهند کرد تا دیدگاه تازه‌ای در این زمینه کسب کنید).
مدل‌های تحقیقاتی متعددی برای انتخاب وجود دارند. از این رو نیازی نیست از همان خشت اول شروع کنید. من متوجه شدم که بهتر است اول از همه استراتژی و الزامات رهبری شرکت خود را بشناسید، یک مدل شایستگی اولیه بسازید و بعد از مدیرعامل و مدیران اجرایی ارشد و همچنین دیگر ذی‌نفعان بخواهید این مدل را تایید کنند. اگر شما هم یک رهبر الهام‌بخش هستید که مدل شرکتی ندارید بهتر است که رهبران موفق در شرکتتان را مورد توجه قرار دهید. با آن‌ها صحبت کنید، از آن‌ها بپرسید چگونه موفق شده‌اند و بعد کتاب‌های خوب را مکمل این اطلاعات کنید.

2.آگاه باشید که در چه فاصله‌ای از هدفتان ایستاده‌اید – درخواست بازخورد بدهید.

اگر به یک ارزیابی ۳۶۰ درجه دسترسی داشته باشید، این ابزار یک روش عالی برای گردآوری بازخورد محرمانه درباره مهارت‌های رهبری تان است. بهتر است این ارزیابی براساس مدل رهبری شرکتتان باشد. همچنین می‌توانید از همکاران مورد اعتماد خود درخواست بازخورد مداوم بدهید. اگر مورد خاصی وجود دارد که سعی دارید ارتقاء دهید، مانند مهارت شنیدن ، می‌توانید از مدیرتان و یا یک کُوچ درخواست کنید شما را مشاهده کرده و در مورد آن مهارت بازخورد ارائه کند.
درحالی‌که بازخورد یکی از قدرتمندترین منابع توسعه فردی و حرفه‌ای است، متاسفانه معمولا نادیده گرفته می‌شود. اول از همه اینکه، مدیران خیلی در این کار مهارت ندارند. در واقع اغلب افراد برای ارائه بازخورد احساس خوشایندی ندارند. این مسئله در کنار واکنش عاطفی و احساسی طبیعی ما نسبت به بازخورد (بجنگ یا فرار کن) باعث می‌شود بازخورد چندانی دریافت نکنیم. هر چه در سازمان رتبه بالاتری داشته باشیم شرایط بدتر می‌شود (به آن سندرم “تنهایی در اوج” می‌گویند).

3. برای توسعه یک دلیل و چرا داشته باشید و با انگیزه باشید.

اگر کسی خودش نخواهد، پیشرفت برای او غیرممکن خواهد بود. انگیزه درونی نوعی نیروی محرک است— این بخش معمولا میان افراد موفق و بلندپرواز مشکلی نیست— برای آنها ارتقاء مهارت‌های رهبری کلید موفقیت محسوب می‌شود. در مورد دیگران تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ یک فراخوان و بخشی از یک زندگی هدف-محور است.

4. دقیق و شفاف باشید.

طرح‌های توسعه زیادی دیده‌ام که مثلا در آن‌ها گفته شده،: “ارتقاء مهارت‌های رهبری” یا “تبدیل شدن به یک رهبر خوب”. این‌ها نیت خوبی دارند اما اگر هدف توسعه واقعی باشد، هیچ ارزشی ندارند. شما باید کنکاش کرده و مهارت‌ها‌ و رفتارهایی را مشخص کنید که اگر بهبود یابند تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد شما به عنوان یک رهبر خواهند داشت. و البته در کنار کشف نقاط قوت، شناسایی نقاط قابل بهبود هم اهمیت دارند.

5. یک برنامه آماده کنید و آن را بنویسید.

تحقیقات شفاف و روشن است: افرادی که برای خود هدف تعیین می‌کنند، موفق‌تر از کسانی هستند که چنین نمی‌کنند و چه بهتر که این اهداف دقیق و صریح و شفاف را بنویسید. طرح توسعه فردی (IDP) مخصوص به خودتان را آماده کنید. این‌کار را انجام دهید. شما سزاوارش هستید.

6. با هر روش یادگیری موجود همه نیازها را برطرف کنید.

شاید برای نیازهای بزرگ، تغییر شغل می‌تواند بهترین چاره (و قدرتمندترین) پیشرفت و توسعه باشد. از سویی دیگر، پیگیر پروژه‌هایی باشید که به شما در ارتقای مهارت‌های لازم کمک می‌کند. برای مثال اگر سعی دارید شنونده خوبی باشید، پروژه‌هایی را شروع کنید که در آن کارشناس موضوعی نباشید. بنابراین می‌توانید تمرین کنید تا به حرف‌های دیگران گوش کنید.

از دیگران (متخصصان، منتورها وکُوچ‌ها)، از دوره‌های آموزشی و کتاب‌ها یاد بگیرید. هر کاری که انجام می‌دهید دقت کنید که حتما خودتان را به چالش بکشید. اگر یک طرح توسعه مطمئن و قدرتمند داشته باشی، حتی فکر کردن به آن هم شما را می‌ترساند. باید ریسک‌پذیر باشید. این همان “شور توسعه” است که تاثیرگذارترین تغییرات رفتاری را موجب می‌شود.

7. میان همه اینها همبستگی و معنا ایجاد کنید.

درباره آنچه انجام داده‌اید، آنچه خوانده‌اید و آنچه یاد گرفته‌اید فکر کنید. این درس‌ها چه بودند؟ به بخش ثابت این مجموعه باید چه چیزی اضافه کنید؟ چه چیزی را باید کنار بگذارید؟ درباره خودتان چه یاد گرفتید؟ پیشنهاد می‌کنم یک کُوچ یا منتور معتمد داشته باشید تا در این موقعیت‌ها در کنار شما باشد.

8. در پایان، حس“چالاکی در یادگیری” را در خودتان پرورش دهید.

به تازگی یک تحقیق نشان داده که چالاکی و تداوم در یادگیری مهمترین شاخص در موفقیت رهبری است. کنجکاو باشید، از تجارب جدید استقبال کنید، چیزهای جدید را امتحان کنید و از مواجهه با چیزهای جدید و ناشناخته به خودتان افتخار کنید. پس مهارت یادگیری را یاد بگیرید و از این سفر لذت ببرید!

دکتر حسین گایینی

مهندسی مکانیک، MBA و DBA در دانشگاه تهران کوچ حرفه ای، مدرس و تسهیلگر مهارتهای نرم ، مشاور مدیریت، هم بنیانگذار کیفکو و بنیانگذار و مدیرعامل با کی کوچ، مترجم و نویسنده

“بیشتر برام بگو”…

26 مرداد 1404
5دقیقه

مقاله ای کوتاه در باب گفتن و شنفتن، عنصری ضروری که پایه شکل گیری روابط است. در تمام زمانها به روابط اجتماعی برای شنیدن و شنیده شدن نیاز داریم.و امروز بیشتر. برای خوب گفتگو کردن به پرسیدن و بعد شنیدن نیاز داریم. در کنار معرفی یک ابزار عمیق برای کمک به همه ما در این راستا، خالق آن از دل با شما سخن می گوید، امید که بر دل نیز بنشیند. او می گوید: "دنیای شنیدن و پرسشگری، سفری‌ست درونی، اول به سرزمین خودمان و بعد به سرزمین‌های دوردستی که گاه با ما فرسنگ‌ها در فاصله‌اند و تنها مرز مشترک‌مان انسان بودن است و گاه تنهایی و جستجوگری."

روما

روما

روما شرکت آموزشی مشاوره ای در حوزه توسعه سرمایه انسانی با سابقه یک دهه فعالیت در صنایع مختلف و در فضای بخش خصوصی کسب و کار ایران است. اعضای ما مطالبی را با شما به اشتراک می گذارند. برای اطلاعات بیشتر، همراهی و ارائه هر توضیح مورد نیاز با ما تماس بگیرید.

فروپاشی اعتماد

12 مرداد 1404
5دقیقه

مقاله‌ی «فروپاشی اعتماد»، اعتماد را صرفاً به‌عنوان یک احساس بین‌فردی بررسی نمی‌کند، بلکه آن را نیرویی ساختاری می‌داند که روابط، سازمان‌ها و جوامع را در کنار هم نگه می‌دارد. این مقاله نقش اعتماد به‌عنوان زیرساختی برای همکاری و پیشرفت را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد چه رخ می‌دهد وقتی این بنیان در سطوح جهانی، نهادی، سازمانی و فردی فرو می‌ریزد. مقاله هشدار می‌دهد که فرسایش اعتماد تنها یک مشکل اجتماعی یا سیاسی نیست، بلکه مسئله‌ای هستی‌شناختی است. نویسنده با معرفی مفهوم "سوءنیت" به‌عنوان عامل اصلی این بحران، توضیح می‌دهد که چگونه ناهماهنگی میان ارزش‌ها و اعمال منجر به فروپاشی اعتماد در افراد و سیستم‌ها می‌شود. سوءنیت باعث گسستگی، ترس و بی‌انگیزگی در تمامی سطوح تعامل انسانی می‌شود. با وجود عمق این بحران، مقاله بازسازی اعتماد را ممکن می‌داند—از طریق نیت‌مندی، هم‌راستایی و یکپارچگی. این بازسازی نیازمند شفافیت سیستماتیک، پاسخ‌گویی پیوسته و احیای اعتماد به خود است که لنگرگاه اصالت درونی انسان است. در نهایت، اعتماد به‌عنوان هم شرط و هم نتیجه‌ی یکپارچگی سیستم‌ها معرفی می‌شود و راهی برای عبور از وضعیت بیمارگونه به سوی امکان‌پذیری و تحول نشان می‌دهد—تحولی که با انتخاب‌های روزمره‌ی افراد برای رفتار صادقانه و مسئولانه آغاز می‌شود. این مقاله بخشی از کتاب آینده‌ی اشکان تشویر با عنوان «پایداری و یکپارچگی سیستماتیک» است که هنوز در حال نگارش است و در آن، پویایی اعتماد به‌عنوان نیرویی ساختاری و پایه‌ای برای پایداری اصیل بررسی می‌شود.

اشکان تشویر

اشکان تشویر

اشکان تشویر نویسنده و فیلسوفی چندرشته‌ای است که به خاطر آثار همواره در حال تکاملش که حوزه های فلسفه، کسب و کار، فناوری و پتانسیل انسانی را به هم پیوند می‌دهد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. چارچوب‌ها، نظریه‌ها و کتاب‌های او به افراد و سازمان‌ها در درک و مواجهه و مدیریت آشفتگی، رنج و فروپاشی اجتماعی که در جهان در حال رخ دادن است، کمک می‌کند.

چگونه همدلی خود را در زمان‌های سخت حفظ کنید

30 تیر 1404
5دقیقه

روزهای سخت در کشور ما فراوان و پایان ناپدیر به نظر می رسند و ما گویی بنا نیست از مقطع حساس کنونی گذر کنیم. در دنیا نیز تجربیات روزهای سخت در روزهایی نظیر پاندمی کووید یا رکود بزرگ وجود داشته است و روانشناس صنعتی و سازمانی و متخصص حوزه های مرتبط برای چنین روزهایی تحقیق و تجربه زیسته دارند. یکی از مهم ترین مهارتهای ضروری رهبران در چنین روزهایی در این مقاله ارائه می شود.

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد

مجلۀ کسب‌وکار هاروارد با همت نشر نوین به فارسی نیز ارائه گردیده است .اگر مدیر کسب‌وکار یا استارتاپی هستید یا در حوزه‌های مختلفی همچون حسابداری، مالی و اقتصاد، منابع انسانی، بازاریابی و فروش و حتی محصول و نرم‌افزار مشغول به کار هستید، خواندن مقالات آن پنجرۀ جدیدی به روی شما خواهد گشود.

ادیسه رهبری

30 تیر 1404
5دقیقه

در خصوص تغییر نگرش در رهبری و مدیریت سازمانی در ایران بسیار گفته و خواهیم گفت. اما این کار فرآیند آسانی نیست. بخشی از آن در عمل شامل تفویض اختیار و واگذاری قدرت و تصمیم گیری است که بجز توانمندسازی افراد، نیاز به تمرکز بر شخص مدیرعامل یا رهبر سازمان دارد. این تحول یک سفر است که همسفر هم نیاز دارد. در این مقاله در تحقیقی فرآیند بررسی و توصیه هایی برای رهبران ارائه شده است.

روما

روما

روما شرکت آموزشی مشاوره ای در حوزه توسعه سرمایه انسانی با سابقه یک دهه فعالیت در صنایع مختلف و در فضای بخش خصوصی کسب و کار ایران است. اعضای ما مطالبی را با شما به اشتراک می گذارند. برای اطلاعات بیشتر، همراهی و ارائه هر توضیح مورد نیاز با ما تماس بگیرید.

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.