Roma logo
فهرست بستن
Language English
شروع مسیر توسعه right arrow

برنامه ریزی استراتژیک

استراتژی از جنس حل مساله است. نه صرفا تدوین طولانی مدت و طاقت فرسای یک سند قطور برای کتابخانه یا گاوصندوق سازمان.

شروع مسیر توسعه right arrow

ما قبل، حین و بعد از آموزش ھمراه شماییم

160 +

ساعت سخنرانی

120 +

ساعت سخنرانی

50 +

ساعت سخنرانی

در پنجمین گام از سلسه رویدادهای ردپا و در راستای ماموریت گروه روما و مسئولیت اجتماعی خود برنامه این همایش را برای حمایت از انجمن روشنفکران فردای کودک(ارفک) با انتخاب کتاب شاخص از فیلسوف برجسته استرالیایی تبار پیتر سینگر (دیگر دوستی موثر) اختصاص دادیم موضوع این کتاب... در پنجمین گام از سلسه رویدادهای ردپا و در راستای ماموریت گروه روما و مسئولیت اجتماعی خود برنامه این همایش را برای حمایت از انجمن روشنفکران فردای کودک(ارفک)

برنامه ریزی استراتژیک روما به چه شکل است؟

برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا برای آینده ای مشخص، هدف و مسیر راهی را تعیین کنند. این فرایند شامل تعریف اهداف بلندمدت، بررسی محیط داخلی و خارجی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، انتخاب استراتژی های مناسب و تخصیص منابع می شود. این یک تعریف کلاسیک است اما روشهای آن امروزه به کلی تغییر یافته است.

درخواست این خدمت right arrow

نه یک سند قطور بلکه راهبرد به معنای واقعی

در خصوص استراتژی زیاد گفته و شنیده شده است.برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا برای آینده ای مشخص، هدف و مسیر راهی را تعیین کنند. این فرایند شامل تعریف اهداف بلندمدت، بررسی محیط داخلی و خارجی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، انتخاب استراتژی های مناسب و تخصیص منابع می شود.

اما شوربختانه این واژه یادآور یک سند در میان اسناد بالادستی و شاید مهم ترین آنهاست که تهیه آن یک فرآیند طاقت فرسا و طولانی است. حتی بزرگان این حوزه مثل هنری مینتزبرگ هم به نقد روشهای گذشته پرداخته اند.

بله، در گذشته چنین بوده است اما در دنیایی که تحت عنوان دنیای VUCA نام گرفته است (Volatility, Uncertainty, Complexity, and Ambiguity)، رویکردهای گذشته به تهیه و تدوین چنین سندی ناکارآمد و ضرورت تغییر ذهنیت در خصوص آن به صورت جدی پدیدار گشته است.

از سوی دیگر نداشتن استراتژی مثل این است که در یک تیم فوتبال 7 نفر از 11 نفر نمی دانند دروازه خودی و دروازه رقیب کدامند. بدیهی است این روش کار کردن نیز ناکارآمد و غیراثربخش است.حتی پروفسور مینتزبرگ در کتاب جنگل استراتژی توضیح داده، استراتژی مکاتب متعددی دارد و مکتب برنامه ریزی صرفاً یکی از آن‌هاست. بنابراین اگر نقدی بر برنامه ریزی استراتژیک مطرح می‌شود، موضوعِ بحث صرفاً یکی از مکاتب استراتژی است و نه چیزی بیشتر. بنابراین ضرورت داشتن استراتژی را نمی توان منکر شد.

در مقدمه کتاب گره استراتژی (نوشته ریچارد روملت به ترجمه علیرضا خاکساران که توسط نشر فاخر آریاناقلم به بازار پارسی زبانان عرضه شده است) به قلم جناب آقای مهندس محمدرضا شعبانعلی آمده است:

استراتژی از جنس حل مساله است، نه تخصیص بودجه.

"حرف روملت در تمامی این سالها، چنان که در مصاحبه ای با مکنزی تکرار کرده، این است که بسیاری از آنچه شرکتها به عنوان استراتژی اعلام می کنند ماهیت استراتژیک ندارد، بلکه بیشتر از جنس بودجه سه ساله یا پنج ساله است....استراتژی حرف های پرطمطراق و دهان پرکن هم نیست. استراتژی چنان که در کتاب استراتژی خوب/استراتژیبد آمده است، تشخیص و تحلیل موانع و جست و جوی پاسخی هوشمندانه و موثر برای چالش هاست."

امروزه تقریبا کسب و کاری نیست که از ضرورت تعریف چشم انداز، ماموریت یا چرایی وجودش، ارزشهای بنیادی اش و مواردی از این دست، غافل باشد و حتی اگر هم باشد، ذی نفعان آن را طلب می کنند.

آشنایی با مدلهای چابک دستیابی و تدوین استراتژی که معادل پارسی آن راهبرد در نظر گرفته شده است، ضرورتی است که مشاورین این حوزه لازم است از آن بهره جویند.

گروه روما

یک طراح خلاق

خدمات مشاوره ای روما

اعضا

دکتر شاهین جعفری

دکتر شاهین جعفری

بنیانگذار و مدیرعامل روما مشاور مدیریت
مهندس احمدرضا جمالزاده

مهندس احمدرضا جمالزاده

بنیانگذار و مدیرعامل دانیو مشاور ارشد مدیریت
آقای امیر نفریه

آقای امیر نفریه

متخصص و فعال حوزه سرمایه انسانی مشاور مدیریت
مهندس ساناز صدوقی

مهندس ساناز صدوقی

بنیانگذار و مدیرعامل Lean Lead Inc. مشاور مدیریت در حوزه اجایل
آقای آیدین یاسمی

آقای آیدین یاسمی

هم بنیانگذار و نماینده انجنسیس در ایران مشاور ارشد مدیریت
دکتر حسین جلالی

دکتر حسین جلالی

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.

    سوالات متدوال

    چرا از خدمات آموزشی روما استفاده کنیم

    روما آموزش را یک سفر می داند. ما قبل، حین اجرا و بعد از آموزش همراه شماییم. به علاوه برای یادگیری اثربخش انواع روشهای تعاملی آموزشی، بروز ترین منابع و مآخذ بهره جوییم.

    چرا لیست خدمات آموزشی روما ارائه نمی کنید

    چون باور داریم یک راهکار مناسب همه نیست. بلکه باید بر اساس نیاز و چالش خاص هر کدام از ذی نفعانمان، راهکار متناسب را در قالب پیشنهاد اختصاصی ارائه کنیم. پس هیچ نسخه عمومی را توصیه نمی کنیم.

    چرا نباید آموزش را هزینه ببینیم

    چون آموزش، نوعی سرمایه گذاری است و پیشنهاد ما این است که بجای تعریف آن ذیل هزینه ها که مستقیم بر نگاه شما اثر خواهد داشت، به بازگشت سرمایه فکر کنید.

    حامیان و همراهان