
برنامه ریزی استراتژیک
استراتژی از جنس حل مساله است. نه صرفا تدوین طولانی مدت و طاقت فرسای یک سند قطور برای کتابخانه یا گاوصندوق سازمان.

برنامه ریزی استراتژیک روما به چه شکل است؟
برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا برای آینده ای مشخص، هدف و مسیر راهی را تعیین کنند. این فرایند شامل تعریف اهداف بلندمدت، بررسی محیط داخلی و خارجی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، انتخاب استراتژی های مناسب و تخصیص منابع می شود. این یک تعریف کلاسیک است اما روشهای آن امروزه به کلی تغییر یافته است.

نه یک سند قطور بلکه راهبرد به معنای واقعی
در خصوص استراتژی زیاد گفته و شنیده شده است.برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که به سازمان ها کمک می کند تا برای آینده ای مشخص، هدف و مسیر راهی را تعیین کنند. این فرایند شامل تعریف اهداف بلندمدت، بررسی محیط داخلی و خارجی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، انتخاب استراتژی های مناسب و تخصیص منابع می شود.
اما شوربختانه این واژه یادآور یک سند در میان اسناد بالادستی و شاید مهم ترین آنهاست که تهیه آن یک فرآیند طاقت فرسا و طولانی است. حتی بزرگان این حوزه مثل هنری مینتزبرگ هم به نقد روشهای گذشته پرداخته اند.
بله، در گذشته چنین بوده است اما در دنیایی که تحت عنوان دنیای VUCA نام گرفته است (Volatility, Uncertainty, Complexity, and Ambiguity)، رویکردهای گذشته به تهیه و تدوین چنین سندی ناکارآمد و ضرورت تغییر ذهنیت در خصوص آن به صورت جدی پدیدار گشته است.
از سوی دیگر نداشتن استراتژی مثل این است که در یک تیم فوتبال 7 نفر از 11 نفر نمی دانند دروازه خودی و دروازه رقیب کدامند. بدیهی است این روش کار کردن نیز ناکارآمد و غیراثربخش است.حتی پروفسور مینتزبرگ در کتاب جنگل استراتژی توضیح داده، استراتژی مکاتب متعددی دارد و مکتب برنامه ریزی صرفاً یکی از آنهاست. بنابراین اگر نقدی بر برنامه ریزی استراتژیک مطرح میشود، موضوعِ بحث صرفاً یکی از مکاتب استراتژی است و نه چیزی بیشتر. بنابراین ضرورت داشتن استراتژی را نمی توان منکر شد.
در مقدمه کتاب گره استراتژی (نوشته ریچارد روملت به ترجمه علیرضا خاکساران که توسط نشر فاخر آریاناقلم به بازار پارسی زبانان عرضه شده است) به قلم جناب آقای مهندس محمدرضا شعبانعلی آمده است:
استراتژی از جنس حل مساله است، نه تخصیص بودجه.
"حرف روملت در تمامی این سالها، چنان که در مصاحبه ای با مکنزی تکرار کرده، این است که بسیاری از آنچه شرکتها به عنوان استراتژی اعلام می کنند ماهیت استراتژیک ندارد، بلکه بیشتر از جنس بودجه سه ساله یا پنج ساله است....استراتژی حرف های پرطمطراق و دهان پرکن هم نیست. استراتژی چنان که در کتاب استراتژی خوب/استراتژیبد آمده است، تشخیص و تحلیل موانع و جست و جوی پاسخی هوشمندانه و موثر برای چالش هاست."
امروزه تقریبا کسب و کاری نیست که از ضرورت تعریف چشم انداز، ماموریت یا چرایی وجودش، ارزشهای بنیادی اش و مواردی از این دست، غافل باشد و حتی اگر هم باشد، ذی نفعان آن را طلب می کنند.
آشنایی با مدلهای چابک دستیابی و تدوین استراتژی که معادل پارسی آن راهبرد در نظر گرفته شده است، ضرورتی است که مشاورین این حوزه لازم است از آن بهره جویند.

خدمات مشاوره ای روما
اعضا
رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفهای معنا پیدا میکند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.
سوالات متدوال
روما آموزش را یک سفر می داند. ما قبل، حین اجرا و بعد از آموزش همراه شماییم. به علاوه برای یادگیری اثربخش انواع روشهای تعاملی آموزشی، بروز ترین منابع و مآخذ بهره جوییم.
چون باور داریم یک راهکار مناسب همه نیست. بلکه باید بر اساس نیاز و چالش خاص هر کدام از ذی نفعانمان، راهکار متناسب را در قالب پیشنهاد اختصاصی ارائه کنیم. پس هیچ نسخه عمومی را توصیه نمی کنیم.
چون آموزش، نوعی سرمایه گذاری است و پیشنهاد ما این است که بجای تعریف آن ذیل هزینه ها که مستقیم بر نگاه شما اثر خواهد داشت، به بازگشت سرمایه فکر کنید.