Roma logo
فهرست بستن
شروع مسیر توسعه right arrow
تسهیلگری سازمانی

تسهیلگری سازمانی

تسهیلگری سازمانی هنر و مهارت طراحی و هدایت فرآیندهای گروهی است به‌گونه‌ای که همکاری، گفتگو، حل مسئله و تصمیم‌گیری مؤثر در درون سازمان افزایش یابد. نقش تسهیلگر در سازمان، همانند نقش کاتالیزور در کنش های شیمیایی است.

شروع مسیر توسعه right arrow

140 +

جلسات تسهیلگری

160 +

ساعت تسهیلگری

200 +

پروژه های بهره برده از تسهیلگری

تسهیلگری سازمانی روما به چه شکل است؟

تسهیلگری سازمانی هنر و مهارت طراحی و هدایت فرآیندهای گروهی است به‌گونه‌ای که همکاری، گفتگو، حل مسئله و تصمیم‌گیری مؤثر در درون سازمان افزایش یابد. نقش تسهیلگر در سازمان، همانند نقش کاتالیزور در کنش های شیمیایی است.

درخواست این خدمت right arrow

تسهیلگری، معماری خردجمعی

سخن گفتن از تسهیلگری، بدون درک ارزش و ضرورت خردجمعی (Collective Intelligence)، معنای ناقصی خواهد داشت.

خردجمعی (Collective Intelligence) توانایی یک گروه برای اندیشیدن، تصمیم‌گیری، و حل مسئله به‌گونه‌ای مؤثرتر از مجموع توانمندی‌های فردی اعضای آن گروه است.

پژوهش مشهور MIT (Woolley et al., 2010) نشان داد که:
گروه‌هایی با مهارت‌های اجتماعی بالا، توزیع متعادل مشارکت و حساسیت نسبت به یکدیگر، سطح بالاتری از خردجمعی را تجربه می‌کنند – صرف‌نظر از IQ افراد.

در جهانی پیچیده، پرسرعت و چند‌وجهی، پاسخ به چالش‌های سازمانی دیگر در ذهن یک مدیر، یک کارشناس یا یک تیم خاص پنهان نیست. آن‌چه می‌تواند مسئله‌های پیچیده را باز کند، نه «فکر یک فرد» بلکه خِرد یک جمع است؛ آن هم زمانی که این خرد، ساختارمند، شنیده‌شده، پردازش‌شده و هماهنگ باشد.

«هیچ‌کس به‌تنهایی به اندازه همه‌ی ما با هم باهوش نیست.»
— Ken Blanchard

علیرغم ارزش بالقوه، خردجمعی در بسیاری از سازمان‌ها دچار اختلال یا خاموشی است؛ دلایل متفاوتی برای این مساله می توان متصور بود. از عجله در رسیدن به نتیجه به‌جای شنیدن فرآیند، غلبه صداهای پرنفوذ و سکوت دیگران، چالش در فرهنگ سازمانی و ضعف در حوزه کار تیمی منتج به ترس از ابراز نظر متفاوت،ساختارهای جلسه ناکارآمد یا هدایت‌شده تا حتی بازی قدرت در رده های بالاتر سازمان.

چرا تسهیلگری در سازمان‌ها ضرورت دارد؟

  1. پیچیدگی محیطی و تصمیمات گروهی:
    سازمان‌ها در مواجهه با موضوعات چندبُعدی، نیازمند گفت‌وگوهای بین‌بخشی و تصمیم‌گیری مشارکتی هستند.
  2. کاهش اعتماد، گفت‌وگو و مشارکت کارکنان:
    تسهیلگر به‌عنوان «بی‌طرف ساختاردهنده» به فضا امنیت و کارآمدی می‌بخشد.
  3. مواجهه با تغییر و تحولات سازمانی:
    در شرایط ادغام، تغییر ساختار یا بازآفرینی ارزش‌ها، نقش تسهیلگر در هم‌راستاسازی دیدگاه‌ها حیاتی است.
  4. حل تعارض‌های مزمن یا پیچیده:
    تسهیلگر فضایی برای شنیدن، پردازش و یافتن زبان مشترک فراهم می‌کند.

تعریف تسهیلگری سازمانی

تسهیلگری سازمانی هنر و مهارت طراحی و هدایت فرآیندهای گروهی است به‌گونه‌ای که همکاری، گفتگو، حل مسئله و تصمیم‌گیری مؤثر در درون سازمان افزایش یابد.

تعریف از International Association of Facilitators (IAF):
"Facilitation is the art of enabling groups to work collaboratively and effectively by guiding the process, while the content remains the responsibility of the group."

ترجمه فارسی:
«تسهیلگری، هنر توانمندسازی گروه‌ها برای همکاری مؤثر است، از طریق هدایت فرآیند، بدون مداخله در محتوای تصمیمات گروه.»

تسهیلگر مثل کاتالیزور در واکنش شیمیایی عمل می‌کند:

  • بدون مداخله در محتوای واکنش،
  • شرایط را برای سرعت گرفتن، هم‌راستا شدن و کارایی بیشتر فرآیند فراهم می‌سازد.

نقش‌ها و شایستگی‌های تسهیلگر

نقششرح
طراحی فرآیندخلق ساختار مناسب گفتگو، تصمیم‌گیری یا همکاری
مدیریت فضامراقبت از پویایی، زمان، تنش‌ها، انرژی و ایمنی روانی
بی‌طرفی محتواعدم جانبداری نسبت به موضوعات و ذی‌نفعان
تسهیل تفاهمکمک به ترجمه دیدگاه‌های مختلف و ساخت پل ارتباطی
حمایت از تصمیمات جمعیپایش قدرت، صداهای خاموش، و گسترش مشارکت

نمونه کاربردهای تسهیلگری سازمانی

نمونه کاربردهای تسهیلگری سازمانی

گفت‌وگوهای چندذی‌نفعی در شرکت‌های پروژه‌محور

هدایت جلسات ارزش‌گذاری مجدد سازمانی

تسهیل تصمیم‌گیری مشارکتی در سطوح رهبری

طراحی و اجرای فرآیندهای گفت‌وگو در تعارض‌های بین‌تیمی

طراحی مشارکتی استراتژی

اینجاست که تسهیلگر وارد می‌شود؛ نه به‌عنوان متخصص موضوع، بلکه به‌عنوان طراح فضا، معمار فرآیند و کاتالیزور بی‌طرف خرد جمعی.
نقش او این نیست که "چه بگویید"، بلکه این است که کمک کند "همه بتوانند بگویند" و "همدیگر را بشنوند" تا بتوانند باهم بفهمند، خلق کنند و تصمیم بگیرند.

نتایج ملموس استفاده از تسهیلگری سازمانی

نتیجهمنابع و مطالعات
افزایش مشارکت کارکنانKaner et al. (2014), IAF Case Library
ارتقاء کیفیت تصمیم‌گیریBushe & Marshak (2009), Schwarz (2016)
کاهش تعارض‌های فرسایشیKahane (2017), Susskind (2005)
تسریع در هم‌راستاسازی استراتژیکHarvard Kennedy School – Public Dialogue Models (2012)

روما

روما شرکت آموزشی مشاوره ای در حوزه توسعه سرمایه انسانی با سابقه یک دهه فعالیت در صنایع مختلف و در فضای بخش خصوصی کسب و کار ایران است. اعضای ما مطالبی را با شما به اشتراک می گذارند. برای اطلاعات بیشتر، همراهی و ارائه هر توضیح مورد نیاز با ما تماس بگیرید.

خدمات کوچینگ روما

اعضا

دکتر شاهین جعفری

دکتر شاهین جعفری

متخصص تسهیلگری و کوچ حرفه ای مدرس و مربی رهبری و تحول فردی و سازمانی
مهندس ساناز صدوقی

مهندس ساناز صدوقی

متخصص تسهیلگری و کوچ حرفه ای مدرس و مربی تحول و توسعه فردی و سازمانی
دکتر شاهین جعفری

دکتر شاهین جعفری

تسهیلگر و کوچ حرفه ای مدرس مهارتهای رهبری و توسعه سازمانی

با شما در مسیر توسعه همراه هستیم.

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.

    سوالات متدوال

    چرا از خدمات آموزشی روما استفاده کنیم

    روما آموزش را یک سفر می داند. ما قبل، حین اجرا و بعد از آموزش همراه شماییم. به علاوه برای یادگیری اثربخش از انواع روشهای تعاملی آموزشی، بروز ترین منابع و مآخذ بهره می جوییم.

    چرا ما اصرار داریم قبل از ارائه هر نوع لیست یا پیشنهاد برای آموزش در سازمان شما، ابتدا از نیازهای شما در جلسه ای بشنویم؟

    چون باور داریم یک راهکار مناسب همه نیست. بلکه باید بر اساس نیاز و چالش خاص هر کدام از ذی نفعانمان، راهکار متناسب را در قالب پیشنهاد اختصاصی ارائه کنیم. پس هیچ نسخه عمومی را توصیه نمی کنیم و تلاش می کنیم ابتدا در فرصتی، از نیازها یا چالش های شما بشنویم.

    چرا نباید آموزش را هزینه ببینیم

    چون آموزش، نوعی سرمایه گذاری است و پیشنهاد ما این است که بجای تعریف آن ذیل هزینه ها که مستقیم بر نگاه شما اثر خواهد داشت، به بازگشت سرمایه فکر کنید.

    حامیان و همراهان