Roma logo
فهرست بستن
Language English
فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی، عنصری زیربنایی، حیاتی و اغلب مورد غفلت اصحاب و صاحبان کسب و کار است. موضوعی که باعث می شود افراد اعتماد و سپس تعلق سازمانی خود را به مرور از دست بدهند، گردش نیروی انسانی بالا برود، سیاسی بازی و نوعی"بازی مافیا" در سیستم حاکم شود، توسعه رخ ندهد و حتی رشد را نیز در میان و بلند مدت مختل سازد.

شروع مسیر توسعه right arrow

فرهنگ، استراتژی را تنها برای صبحانه یک لقمه چپ می کند

این جمله منسوب به پدر علم مدیریت نوین، پیتر دراکر، به خوبی گویای اهمیت این مقوله است. موضوعی که می توان آن را سهل ممتنع دانست. به این معنا که در ظاهر، بسیاری از سازمانها ارزش هایی برای خود انتخاب کرده اند، در بیانیه های خود نوشته و اعلام کرده اند، بر دیوارهای شرکت نقش بسته است، در وبسایت برای تمامی ذی نفعان اعلام شده است، مدیران و رهبران در سخنرانی های خود مکررا آنها را به انحای مختلف اعلام می دارند و مجموعه آنها زرا فرهنگ سازمانی خود می دانند. حال آنکه فرهنگ واقعی سازمان، زیر این پوسته در جریان است و کار خود را می کند. آنچه واقعا سازنده فرهنگ است، به قولی "زیرپوست شهر" جریان دارد و تمامی تاکتیکهای فوق را نقش بر آب می کند اگر آنها صرفا ادعا باشند.

در سازمانها، می توان مدیران برجسته به لحاظ فنی و مدیریتی را استخدام کرد، مشاورین استراتژیست درجه یک را نیز و همه آنها در کنار هم راهبردها، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمان را ترسیم و تعیین کنند اما فرهنگ واقعی جاری در شرکت می تواند همه آنها را نقش بر آب سازد، چیزی که مثالها و مصداق های متعددی برای آن وجود دارد.

بنابراین فرهنگ را می توان یکی از چالشهای اساسی رهبران و مدیران سازمان دانست و کار کردن بر روی آن بجز اصالت و تمامیت در رهبران و بناینگذاران سازمان، نیازمند اصولی است نظیر شفافیت، صراحت، مسوولیت پذیری و پاسخگویی. واقعیت آن است که فرهنگ از بالا سرچشمه می گیرد و برنامه های اصلاح از پایین، در صورتیکه با اقدامات متناظر در راس سازمان همراه نشود، بی اثر و حتی با اثراتی منفی خواهد بود. پس جرات و جسارتی نیاز است که در صورت تحقق آن، آینده سازمان و کسب و کار روشن خواهد بود.

فرهنگ ، ابعاد و مدل های متفاوتی دارد. اما مقدم بر آنها، بحث اصیل و واقعی بودن است و نقش رهبر یا رهبران ارشد سازمان در این مقوله زیربنایی و اساسی است. اینجاست که رهبری به مثابه فداکاری است و تمامیت و صداقت یک رهبر یا تیمی از رهبران، می تواند جریانی را در سازمان شکل دهد که پیش برنده یا بازدارنده باشد.

فرهنگ از بالا و راس سازمان آغاز و منتشر می شود.

ما نیز به عنوان مشاور و شریک استراتژیک برای ذی نفعانمان، بر اساس مدلهای شناخته شده، مورد مطالعه قرار گرفته آزموده شده، برای سازمانها مراحل سنجش و ارزیابی، تشخیص مساله و سپس ارائه راهکار متناسب را به عمل در می آوریم و در بسیاری از مواقع با یک مساله ریشه ای تر مواجهیم و صراحتا آن را با رهبران سازمان در میان می گذاریم: فرهنگ!

گفته می شود رهبران سازمان اگر می خواهند فرهنگ واقعی جاری در سازمان خود را بشناسند، باید ببینند در زمان عدم حضورشان، سازمان و ساز و کارهای آن به چه شکل به گردش در می آید. در واقع فرهنگ، فارغ از ادعاها، ارزشها، شعارها، فرآیندها، روندها و رویه ها و ضوابط و مقررات، همان چیزی است که در زیر پوست سازمان در جریان است.

با شما در مسیر توسعه همراه هستیم.

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.

    سوالات متدوال

    چرا از خدمات آموزشی روما استفاده کنیم

    روما آموزش را یک سفر می داند. ما قبل، حین اجرا و بعد از آموزش همراه شماییم. به علاوه برای یادگیری اثربخش انواع روشهای تعاملی آموزشی، بروز ترین منابع و مآخذ بهره جوییم.

    چرا لیست خدمات آموزشی روما ارائه نمی کنید

    چون باور داریم یک راهکار مناسب همه نیست. بلکه باید بر اساس نیاز و چالش خاص هر کدام از ذی نفعانمان، راهکار متناسب را در قالب پیشنهاد اختصاصی ارائه کنیم. پس هیچ نسخه عمومی را توصیه نمی کنیم.

    چرا نباید آموزش را هزینه ببینیم

    چون آموزش، نوعی سرمایه گذاری است و پیشنهاد ما این است که بجای تعریف آن ذیل هزینه ها که مستقیم بر نگاه شما اثر خواهد داشت، به بازگشت سرمایه فکر کنید.

    رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.