Roma logo
فهرست بستن
play

فصل سوم- انگیزه

مروری تاریخی بر سیر علمی تکوین نظریه های انگیزش

دهه هاست که انسان و انگیزه مندی او برای کار، محل مطالعه و نظریه پردازی اندیشمندان حوزه های مختلف علوم انسانی و علی الخصوص روانشناسی است و حتی بعدتر گرایشی تحت عنوان روانشناسی صنعتی سازمانی برای پاسخ به همین چالش مطرح گردید. این موضوع با مطالعات سنجش رضایت شغلی که بحرانی عمیق را نشان می داد، پررنگ تر شد و امروزه تحت عناوین متنوعی مثل انگیزه، تعلق و دلبستگی سازمانی، Wellbeing یا موارد دیگری مورد توجه، مطالعه و دغدغه و چالش جدی است. ما هم در فصل سوم روماكست به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین مباحث در **مدیریت و توسعه سرمايه هاي انسانی** به **انگیزه** پرداخته ایم.

دکتر حمیدرضا جعفری دکتر حمیدرضا جعفری
2دقیقه
21 بهمن 1403

دهه هاست که انسان و انگیزه مندی او برای کار، محل مطالعه و نظریه پردازی اندیشمندان حوزه های مختلف علوم انسانی و علی الخصوص روانشناسی است و حتی بعدتر گرایشی تحت عنوان روانشناسی صنعتی سازمانی برای پاسخ به همین چالش مطرح گردید.

 این موضوع با مطالعات سنجش رضایت شغلی که بحرانی عمیق را نشان می داد، پررنگ تر شد و امروزه تحت عناوین متنوعی مثل انگیزه، تعلق و دلبستگی سازمانی، Wellbeing یا موارد دیگری مورد توجه، مطالعه و دغدغه و چالش جدی است.

ما هم در فصل سوم روماكست به عنوان یکی از پر اهمیت‌ترین مباحث در **مدیریت و توسعه سرمايه هاي انسانی** به **انگیزه** پرداخته ایم.

انگیزه به معنای کلی، نیروی محرکه‌ای است که کارکنان را به سمت بهترین عملکرد سوق می‌دهد و ما در این فصل به آنچه که می‌تواند این انگیزه را در افراد ایجاد کند، و يا از بين ببرد پرداختیم.   باور این بود که انسان ماشینی است منطقی که گاهی عواطف و هیجانات در او بروز می کند. اما در گذر زمان و با پیشرفت دانش و نظریات، امروزه می دانیم که انسان موجودی است عاطفی-هیجانی که گاهی منطقی هم فکر می کند. ما هم از فهم همین کارکرد مغز و بحثها و تحقیقات افرادی مثل رابرت چالدینی و دن آریلی آغاز کردیم، سپس به سیر تاریخیِ تحول علمی و نظریات حول انگیزه پرداخته ایم تا به آخرین نظریه ای که طرح شد و بحث سه عاملی دیوید سیروتا رسیدیم. سعي كرديم در این فصل نگاهی جامع را به عوامل ایجاد کننده و بازدارنده انگیزه در محل کار ارائه ‌دهیم. 

اگر شما هم به پدیده انسان در نهاد سازمان علاقمندید، دنبال فهم موضوع انگیزه در انسان هستید، دنبال تصور ایجاد انگیزه، تفکر حفظ انگیزه در سرمایه های انسانی هستید، رهبری مسوولیت پذیر هستید که نقش خود را در حفظ و ارتقای انگیزه انسان ها متوجه شده اید، فصل سوم روماكست *motivation* را از دست ندهید.

دکتر حمیدرضا جعفری

دکترای حرفه ای پزشکی، MBA مدیریت عمومی دانشگاه تهران و MBA مدیریت استراتژیک بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی، فعال و مشاور ارشد در صنعت سلامت، مدرس و تسهیلگر مهارتهای نرم و مدرس و مشاور حوزه رهبری و مدیریت، مدرس بازاریابی، کوچ حرفه ای، مترجم، بنیانگذار و مدیرعامل روما

فصل اول- لیدرشیفت

21 بهمن 1403
2دقیقه

در فصل اول روماکست *LeaderShift*، به یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت یک سازمان و همچنین یکی از چالش‌های سازمان‌ها یعنی **رهبری** پرداخته ایم . دوگانه مدیر و رهبر، یک دوگانه اصیل و واقعی نیست اما با توجه به اینکه در دنیای امروز، رهبری کردن دیگر فقط به معنی دادن دستورات یا تصمیم‌گیری‌های سریع نیست، از این دوگانه برای عمیق شدن در مفهوم و جا افتادن موضوع بهره گرفته می شود. امروزه رهبری کردن فراتر از برنامه ریزی،سازماندهی،راهبری و کنترل است، به معنای مدیریت تغییر و تحول است. در کتب و مقالات متعددی ضرورت تغییر نگرش و فهم دقیق نقش مدیریت و عمل رهبری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در یکی از این کتابها تحت عنوان *LeaderShift*، مفهوم این تغییر نگرش به زبان ساده آمده است. ما باور داریم که تغیير نگرش به مديريت و رهبري در سازمانهاي ايراني هم يكي از ضرورتهايي هست كه به شدت خودنمايي مي كند. افراد تصميم ساز و تصميم گيرنده، دامنه تصميماتشان محدود به نيروهاي خودشان نيست و بسيار گسترده تر از این حرفهاست. ما در این فصل به‌طور عمیق و با بررسی بیش از 25 کتاب و تعدادی از مقالات تلاش کرده ایم بحث کنیم که رهبري چه هست و چه نيست، و به اين پرداختيم كه معیارهای انتخاب رهبران سازمانی باید تغییر کند و چرا بسیاری از مدل‌های قدیمی دیگر پاسخگو نیستند. رهبری مؤثر باید با مهارت‌های ارتباطی، همدلی، و توانایی هم‌راستا کردن اهداف فردی و سازمانی، همچنين انسان محوري و مسئوليت پذيري بيشتر همراه باشد. سبکهای رهبری، ویژگیهای باسته برای رهبری کردن و بحثهایی در این خصوص هم از دیگر موارد مطرح شده ست. نام اين فصل رو از كتابي كه پيشتر ذكر كرديم الهام گرفتيم و فكر مي كنيم، این فصل برای کسانی که به دنبال فهم عمیق‌تری از چگونگی تأثیرگذاری رهبران بر رشد سازمان‌ها و تیم‌ها هستند، نه تنها مفید بلکه بسیار ضروری و حیاتی است. اگر می‌خواهید بدانید که رهبری در دنیای امروز به چه شکلی باید باشد، پیشنهاد می کنیم این فصل رو گوش کنید.

دکتر حمیدرضا جعفری

دکتر حمیدرضا جعفری

دکترای حرفه ای پزشکی، MBA مدیریت عمومی دانشگاه تهران و MBA مدیریت استراتژیک بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی، فعال و مشاور ارشد در صنعت سلامت، مدرس و تسهیلگر مهارتهای نرم و مدرس و مشاور حوزه رهبری و مدیریت، مدرس بازاریابی، کوچ حرفه ای، مترجم، بنیانگذار و مدیرعامل روما

فصل دوم-بیدار باش

21 بهمن 1403
2دقیقه

امروزه در تمام دنیا، یک کتگوری یا حوزه مطرح مطالعه برای توسعه فردی، بخش کتابها یا آموزشهای خودیاری یا Self Help است که اتفاقا بخش بزرگی از قفسه های کتابفروشی ها را نیز به خود اختصاص می دهد. متخصصین علوم مختلف و بخصوص روانشناسان تلاش کرده اند ضمن ارائه خدمات تخصصی شان، به تهیه متونی که عموم جامعه بتوانند مفاهیم و مباحث علمی را مورد مطالعه و فهم قرار دهند، دست ببرند.البته باید دقت داشت که برخی متون این دسته به اصطلاح زرد به حساب می آیند و پیشینه قوی علمی ندارند. در فصل دوم پادکست روماكست با عنوان *بیدارباش*، به بخشی از مباحثي كه فكر مي كرديم در **توسعه فردی** مهم هستند پرداختیم: سعي كرديم با رجوع به کتاب‌های علمی *self-help* و ابزارهایی که می‌توانند به ما کمک کنند تا مسیر بهتری در زندگی شخصی و حرفه‌ای انتخاب کنیم به بخشي از ماموريتمان يعني توسعه فردي جامه تحقق بپوشانيم. در اين فصل از سرکار خانم دكتر غزل مهدوي دعوت كرديم تا دانش و بينشي كه در اين زمينه داشتند رو به مدد بگيريم. ايشان دكتراي روانشناسي دارند و انتخاب كتابها و تدوین خلاصه آنها بر عهده ایشان بوده و اپیزودها در قالب گفتگو به گردانندگي آقای حسین نصاری صورت گرفته است. اگر به دنبال راه‌هایی برای رشد فردی و بهبود کیفیت زندگی‌تان هستید، فصل دوم روماكست يعني *بیدارباش* فرصتی عالی برای شروع است.

دکتر حمیدرضا جعفری

دکتر حمیدرضا جعفری

دکترای حرفه ای پزشکی، MBA مدیریت عمومی دانشگاه تهران و MBA مدیریت استراتژیک بازاریابی سازمان مدیریت صنعتی، فعال و مشاور ارشد در صنعت سلامت، مدرس و تسهیلگر مهارتهای نرم و مدرس و مشاور حوزه رهبری و مدیریت، مدرس بازاریابی، کوچ حرفه ای، مترجم، بنیانگذار و مدیرعامل روما
close

رشد و توسعه فردی مسیری است که با همراهی و هدایت حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند. در گروه روما، ما با بیش از یک دهه تجربه در حوزه آموزش، مشاوره، کوچینگ،برگزاری رویداد و ارائه محتوا همراه شما در این مسیر هستیم.