
عصر ناتمام ناپایداری
ناپایداری و عدم قطعیت، تنها موضوع پایدار و قطعی روزگار ماست.چه باید کرد؟
امروز که نه فقط در جهان، بخصوص در کشورمان با عدم قطعیت های متعدد و ناپایداری های اقتصادی، قانونی و بحث بحران انرژی و انواع و اقسام مسائل مواجهیم، چه باید کرد؟ چه کارهایی فراتر از مدیریت به سبک "کاپیتان کشتی طوفان زده" می توان انجام داد؟
حال که از برهه حساس کنونی خارج نمی شویم، چه می توان کرد؟
سالهاست که در مسیر سازمانها در ایران، انواع ناپایداری و عدم قطعیت وجود داشته و دارد و به همین جهت هم بهانه خوبی برای اتخاذ مدیریت آتشنشانی به صورت مستمر ایجاد شده است. اما این دم دستی ترین راهکار برای اتخاذ بوده و هست. چه کارهای دیگری می توان کرد؟
در این راستا مقاله ای از شماره مارس-آوریل 2024 مجله وزین هاروارد بیزنس ریویو برای شما انتخاب کرده ایم که برای مطالعه کامل آن می توانید به وبسایت HBRF مراجعه نمایید. در این مقاله پیشنهاد شده است: "روی پیشبینی، سازگاری و انعطافپذیری سرمایهگذاری کنید."

"یک حقیقت تلخ که توسط همهگیری کرونا آشکار شد، این است که وقتی پیشبینی استراتژیک و انعطافپذیری عملیاتی در لیست اولویتهای هیئت مدیره و تیمهای رهبری پایین باشد، چگونه یک کسبوکار میتواند آسیبپذیر شود. هنگامی که تعداد موارد کووید-۱۹ در ایالات متحده افزایش یافت، بسیاری از شرکتها در موقعیت نامناسبی قرار گرفتند؛ اما شرکت H-E-B، سوپرمارکت زنجیرهای منطقهای در تگزاس، یک استثنای قابل توجه بود. در اواسط ژانویۀ سال ۲۰۲۰، H-E-B شروع به ارسال پیامهایی در شبکه تأمینکنندگان جهانی خود کرد و با خردهفروشان در چین تماس گرفت تا از آنها بیاموزد که هفتههای ابتدایی همهگیری در آنجا چگونه بود و چه درسهایی آموختهاند."
اگر رهبران بخواهند در عصر ناپایداری به ایجاد ارزش ادامه دهند، همچنان باید بر انعطافپذیری شرکت خود تمرکز کنند.
اما آنها همچنین باید استراتژیهایی را احیا کنند که سرمایهگذاری در دو قابلیت دیگر که در سالهای اخیر از مد افتادهاند را افزایش دهند: مقاومت و پیشبینی. در نهایت، هر شرکت نیاز به استراتژیای دارد که زمان، منابع و انرژی را به هر سه قابلیت اختصاص دهد.
در طی چند سال گذشته، ما گفتگوهایی در زمینۀ استراتژی با شرکتهای پیشرو در سراسر جهان داشتهایم. در طول این گفتگوها مشخص شد که ساختارهای استراتژیک عادی برای اختلالات عصر کنونی مناسب نیستند. یک منبع الهام مناسب برای رهبران، سرمایهگذاران مالی جهانی هستند که از الزامات مدیریت روزانۀ کسبوکارهای فردی آزاد هستند و میتوانند دیدگاه گستردهتری نسبت به تغییرات عمده در اقتصاد داشته باشند و بر اساس آن، سرمایهگذاریهای خود را تنظیم کنند.
نقطۀ شروع چنین دیدگاهی، ارزیابی دقیقی از جایگاه کنونی شما است. با چه چیزهایی مواجه هستید؟ (یعنی پتانسیل ریسک و پاداش) سرمایهگذاریهای کلیدی شما کدامها هستند؟ کجا روی افزایش ارزش، سرمایهگذاری بلندمدت کردهاید؟ و کجا به دلیل فرصتهای محدود که ارزش کمتری تولید خواهند کرد، سرمایهگذاری کوتاهمدت کردهاید؟ آیا این موقعیتها به صورت عمدی و مطابق با پیشبینیهای شما از آینده هستند، یا به مرور زمان بدون هدف یا تمرکز ایجاد شدهاند؟ برای حرکت در چشمانداز نامطمئن و ادامۀ ایجاد رشد پایدار، رهبران کسبوکار نیاز به توسعۀ استراتژیهای رشدی دارند که هم واقعبینانه و هم قدرتمند باشند."
در ادامه مقاله، نویسندگان: دانیگان اوکیف، کارن هریس و آستین کیمسون به صورت مبسوط به چگونگی کاربست پیشنهاد خود می پردازند.